Ingrid in Kameroen

Week 7 / Week 8

Lieve allemaal,

Hier weer even een update van het Afrikaanse leven.

Op de gratis-opereren campagne zijn veel ‘ik-ben-te-laat-naar-het-ziekenhuis-gekomen'-patiënten afgekomen. De afgelopen weken zaten vol met mensen met enorme tumoren en liesbreuken, gespleten lippen en grote littekens van brandwonden. Bij één vrouw kwam er een tumor ter grootte van een voetbal en 4 liter vocht uit haar buik!
Door de grote opkomst van patiënten waren onze dagen soms erg lang, de langste van 8 uur ‘s ochtends tot 1 uur ‘s nachts.

In deze drukke periode zijn we er lekker een lang weekend tussenuit gegaan. Samen met Ilse en haar vriend (die voor twee weken op bezoek was) ben ik de Kameroenese Jungle gaan verkennen: het Korup National Park. Drie dagen en twee nachten in de jungle doorgebracht. In totaal hebben we zo'n 20 uur gelopen door het regenwoud (lees: over en onder boomstammen kruipen, je broek uitdoen om een riviertje over te steken, en zelfs aan lianen slingeren om over water heen te komen). Onze douche bestond uit een riviertje waarin we onszelf konden wassen. Afzien, maar wel een hele leuke ervaring.

Toen de gratis-opereren campagne in Banga Bakundu was afgelopen zijn Ilse en ik met dr. Oben en de Zweedse chirurg mee gegaan naar Yaounde, de hoofdstad van Kameroen. Omdat deze stad grotendeels franstalig is waren we hier geen ‘whitemen' meer maar ‘la blanche'.
In Yaounde ging de campagne verder. Helaas is er in de week dat wij er waren weinig gebeurd in het ziekenhuis. Dr. Oben was te druk met mensen begroeten, hier en daar een handje schudden, operatie-instrumenten bij elkaar zoeken, enz. In de hele week Yaounde hebben we welgeteld 9 patiënten en 0 operaties gezien. Een tegenvaller dus.
Wat wel heel leuk was is dat we op de nationale radio zijn geweest in het programma ‘SOS doctor'. Hier hebben we gepraat over cholera en over plastische chirurgie. Eigenlijk deed dr. Oben grotendeels het woord maar een paar zinnetjes hebben we wel gezegd. Volgens dr. Oben heeft het programma zo'n 17 miljoen luisteraars dus misschien zijn we nu wel een beetje beroemd in Kameroen.

Gelukkig is Yaounde een leuke stad en hebben we, ondanks weinig actie in het ziekenhuis, veel gedaan. We zijn naar de dierentuin geweest, hebben een dienst bijgewoond in de gospelkerk, geshopt en cocktails gedronken in de Skybar van het Hilton.
Ook hadden we de ‘graduation' van Alma, die haar artsenbul heeft gehaald. Na weken van nageroepen, aangeraakt en aangestaard worden konden we hier eindelijk een voordeeltje uit onze huidskleur halen. Toen we aankwamen was de zaal namelijk al vol en mocht er niemand meer naar binnen. Samen met een heleboel andere mensen stonden we voor een dichte deur te dringen. Alma gebeld, die zou het wel even regelen. En ja hoor, 10 minuten later ging de deur open en werden wij door de bewaker geroepen: ‘La Blanche, venir!'. En we kregen niet zomaar een plekje: we mochten zo ongeveer ‘front row' zitten tussen allerlei belangrijke mensen en journalisten. Een beetje genant maar ons hoor je niet klagen.

Bij het weggaan hebben we afscheid genomen van dr. Oben omdat hij nog een tijdje in Yaounde blijft. Na een aantal volle weken is de rust is wedergekeerd in Banga Bakundu. Omdat we ons verslag nog moeten schrijven hopen we dat het de laatste twee weekjes zo rustig zal blijven. Maar in Afrika weet je nooit hoe het zal lopen...

Liefs!

Stephanie

Hee Ing!
Wat een verhaal weer! Echt indrukwekkend...en dan te bedenken dat hier op de seh mensen met een sneetje in hun vinger komen...Zo te lezen maken jullie gelukkig ook veel leuke dingen mee!
Succes in ieder geval met het schrijven met het verslag de komende twee weken. Na je vakantie in france moeten we snel wat afspreken!

Liefs, Steef

wallie

hee ingridje,

Jullie maken het ook allemaal wel mee daar he!!
wel echt mooi om dat allemaal zo te lezen!
Ik hoor snel weer iets van je! ik ga dit weekend lekker met jou starsje naar solar dat word weer knallen!
veel succes nog!!

doei doei xx

Andrea

Hoi meissie,

Petje af voor wat je daar allemaal doet en meemaakt...jammer genoeg is het daar nodig... Ik zie je snel weer hier in het waterige Nederland!!! suc6 nog en liefs van ons uit waspik xxxxxxxxxxxx

mama

Ha meisje, nog even een laatste reactie van mij op je site!!Je schrijft het weer erg goed op, blijf apetrots op je!! Staat goed je bril!! Tot hoors en tot de 16e. Veel succes met je verslag en de laatste loodjes, dikke kus van ons.

Yvonne en Ronald

Hallooo!! Hier praten we ook de hele dag frans ;) Fijn om te horen dat alles nog goed gaat en als we terugkomen in nl ben je alweer bijna thuis!!

Liefs van ons

oma

waarschijnlijk voor de laatste keer. Ongelooflijk dat je terugkeer nu al zo dichtbij komt, Ik vond het heerlijk om je belevenissen mee te maken. Je bant dan zo ver weg in een andere cultuur en toch voel je het dichtbij. Het wonder van de nieuwe techniek, Lieve meid we zien elkaar op Schiphol,groetjes aan Ilse en goede reis terug

Kelvin

Hey Inky!

Weer een mooi verhaal en weer veel dingen meegemaakt!

Veel plezier de laatse paar dagen!

x Kelvin

Karlijn

Hee darling,

Ik heb echt bewondering voor je hoe je alles onderneemt en ondergaat! Het lijkt me heel heftig maar fijn dat je soms ook ff wat tijd neemt om te relaxen. Ik ben heel benieuwd naar je uitvoerige verhalen en foto's!. Ik duim voor je dat de laatste twee weken rustig zijn!!

Dikke kus en tot snel!!

Hanny

Hey Ingrid,

Geniet van je laatste week.

Voorspoedige terugreis, en tot latersssssssss.

liefs

Jeannette

Hoi Ingrid, heel erg bedankt voor je leuke verhalen, die vol avontuur waren. Zo hadden wij een klein kijkje in jouw wereld. Geniet van je laatste dag(en) en goed terugreis. Alvast veel plezier in Frankrijk!
Groetjes, Will en Jeannette