Ingrid in Kameroen

Week 9 / Week 10

Lieve allemaal,

Mijn Afrikaanse avontuur zit er op. Vannacht vlieg ik terug naar Nederland. Het was een super leuke, interessante en leerzame reis/stage! Ik ben wel blij om weer terug te keren naar jullie allemaal en naar mijn eigen bedje, douche, wasmachine, Albert Heijn, etc.

De laatste twee weken in Banga Bakundu zijn zoals verwacht rustig verlopen, er waren weinig patiënten in het ziekenhuis.
Hoogtepunten: vis eten aan het strand van Limbe, hutspot eten met Alma en op z'n Kameroenees op stap gaan. Dat laatste was een bijzondere ervaring, stappen gaat hier toch anders dan in Nederland. Er is een dansvloer met spiegels en die worden goed gebruikt: iedereen staat voor de spiegel te dansen. Naarmate de dansvloer voller wordt, wordt de spiegel wat meer met rust gelaten en wordt het een soort Afro versie van Dirty Dancing. Iedereen danst met iedereen en je wordt overal aangeraakt. Even wennen. Super mooi om te zien hoe de mensen dansen, met hun hele lichaam dat swingt. Wij als Whitemen voelden ons daardoor wel stijve harken.

Ik zou nog pagina's vol kunnen typen met alle bijzondere dingen die me in Kameroen zijn opgevallen, maar dat zal ik jullie niet aandoen. Daarom tot slot een korte Kameroenese ‘wist-je-dat':

  • Er veel Albino-negers in Kameroen leven.
  • Alle vrouwen pruiken dragen met Westerse kapsels en zodoende elke maand een compleet andere coupe hebben.
  • Polygamie is toegestaan. Als je gaat trouwen maak je twee keuzes: huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen en polygamie of monogamie.
  • Vreemdgaan strafbaar is. Een man kan zijn vrouw aanklagen als hij via via heeft gehoord dat zijn vrouw is vreemdgegaan, een vrouw heeft keiharde bewijzen nodig.
  • God ontzettend belangrijk is in het leven van de mensen hier. Alles wordt aan God gewijd. Als dokter maakt dat het werk makkelijk; als je eigenlijk geen oplossing hebt is er altijd iets wat je voor kunt schrijven: bidden!
  • Lichaamshaar mooi is, zo heeft God je gemaakt. Gevolg: vrouwen met bossen beenhaar, borsthaar, okselhaar, sikjes, baarden, snorren...
  • God in tegenstelling tot lichaamshaar schijnbaar geen voorstander is van de voorhuid: alle Kameroenese jongetjes worden besneden. Zonder verdoving uiteraard.
  • Bijna alle Kameroenezen een typische geur met zich meedragen (lees: stinken).
  • Er 11 mensen in een personenauto passen.
  • Er in Kameroen geen spenen bestaan, hiervoor is de borst uitgevonden. Als je baby begint te huilen haal je je borst tevoorschijn, waar dan ook.
  • Veel van onze afgedankte kleding hier met plezier gedragen wordt. Zo heb je ook in Kameroen toch een beetje het gevoel thuis te zijn, met shirts van ‘de Vries Tuinders', ‘Dirk vd Broek', ‘Effe Beffen' en ‘Arjan Robben'.
  • Engelse woorden als namen voor kinderen erg populair zijn. Zo heb je Precious, Promiss, Bless, Divine, etc.
  • Er nog steeds geen stromend water in Banga Bakundu is, met Kameroenezen valt namelijk geen afspraken te maken.

Dit was het laatste nieuws uit Kameroen. Bedankt voor jullie interesse en lieve berichtjes!!
Tot snel,

Liefs Ingrid

Reacties

Reacties

Niki

Jeee! Je komt weer naar Nederland! En je gaat ook meteen weer weg.. Nou ja, ook je laatste verhaal was weer leuk om te lezen, geniet van je vakantie met stars en tot heeeeel snel! XX

Zita

Hey hey vrouwke,
Ik wens je een goede terug reis!
Het was erg leuk om je verhalen te lezen en je zo een beetje te kunnen volgen!

Fijne vakantie voor volgende week! Jullie zullen blij zijn elkaar weer te zien ;-) Have fun en tot snel.

Liefs Zita

Marleen

Wat zijn die weken snel voorbij gegaan!
Volgens mij hebben jullie het heel erg naar je zin gehad, maar ik snap ook goed dat je weer zin hebt om terug te komen :)
Eerst even lekker op vakantie met Stars! En daarna gaan wij snel afspreken en bijpraten!
Heeeele goede reis, lieve Ingrid.
Kus, Marleen

Papa

Ik heb genoten van de uiterst fraaie verhalen. Geweldig zoals je het telkens weer weet te verwoorden en te omlijsten. Nu op naar een welverdiende vakantie met Stars in een hopelijk zonnig Frankrijk! Tot morgen op Schiphol.

Elvira

Hahaha mega grappig die Kameroen weetjes!!! En altijd leuk om te lezen!! Echt, hoe verschillend culturen kunnen zijn he... Fijn dat je weer naar huis terugkeert :) Een goede vlucht en veel plezier op vakantie met Stars :D

Kusjes!

Meggie

Hey meis,

De weken zijn echt omgevlogen. Zo te lezen heb je het goed naar je zin gehad en was het een ervaring om nooit meer te vergeten. Geniet nog van je vakantie met stars en dan zie ik je snel!

Liefs meggie en tijn

Yvonne

Hey zusje..

voor ons helaas geen schiphol vandaag.. Ik leg je nog uit waarom. Ik bel je dus straks even, en hopelijk kom je nog even een uurtje naar Waalwijk. Anders zal ik nog een weekje moeten wachten! Ben blij dat je weer naar huis komt!

Tot snel lieve schat, kus!

Joke

Ook ik heb je reisverslag gelezen net als dat van Ilse wat een belevenis wij hebben genoten van jullie verhalen we wensen je een goede reis terug Joke

Karlijn

Haa wefke, ik zie je bijna alweer! Ben benieuwd naar alle live-verhalen en de foto's!! Ben ook benieuwd naar de vakantie met Stars, hopelijk heb je het heel fijn gehad.

Dikke kus en tot vrijdag!

jolijn

Hoi hoi Kameroen maatje!

Eindelijk heb ik dan toch je blog eens kunnen lezen. Geweldig! Op sommige mensen hilarisch en op andere momenten toch weer eventjes slikken. Maar zo was het wel. Je wist 's morgens echt niet hoe de rest van de dag ging verlopen. Ja, het was toch wel interessant (ookal dacht je soms misschien 'help wat doe ik hier').

Nog succes met de co-schap en misschien tot nog eens!
Een dikke kus van de Belg

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!