Ingrid in Kameroen

Week 3

Lieve mensen van het goede leven,

Tijd om weer eens wat van me te laten horen.

Aan de meeste dingen hier begin ik al aardig te wennen: dat iedereen je aanstaart en ‘Whitemen!’ naar je roept, het warme weer, de keiharde onweersbuien, het vroege opstaan voor Devotion (de liedjes blijven zelfs al in mijn hoofd hangen). Zelfs het ontzettend langzame tempo van de mensen hier begint te wennen. Als je met iemand om 1 uur een afspraak maakt reken je erop dat je rond 3 uur gaat beginnen. Geen probleem.

Maar sommige dingen wennen waarschijnlijk nooit. En dan bedoel ik met name het ongedierte hier. De tientallen hagedissen vind ik geen enkel probleem. Spinnen kan ik aan zolang het geen vogelspinnen zijn (die schijnen hier namelijk ook te zitten). Maar verder… Mijn benen zijn echt een vulkaanlandschap door de muggen. Maandag vonden we een complete muizenfamilie in de kledingkast van Madelon en vanmorgen zat er zelfs een muis in haar bed (afgeslacht door de oh zo dappere dr. Oben). En als kers op de taart was er de worm in mijn bil. Ja, je leest het goed. Eerst was er een pijnlijke steek van een of andere vlieg en daarna een enorme puist. Omdat die toch wel erg pijnlijk was voor een puist vroeg ik aan Madelon (die toevallig huidtherapie heeft gestudeerd) om het ding eens grondig te bekijken. Het leek pus te zijn maar misschien toch iets anders, dus werd mijn puist vakkundig uitgeknepen. En toen bleek er een wormpje (larve) in te zitten. Sorry voor de mensen met een zwakke maag maar iets mooiers kan ik er helaas niet van maken. Gelukkig ben ik hier omringd door dokters die alles van de parasieten van Afrika weten, dus er is mij verzekerd dat het echt maar 1 larve is, maar voor de zekerheid moet ik toch 7 dagen antibiotica slikken. Wat een feest.

Maar goed, nu moeten jullie niet denken dat het hier niet leuk is. Ik leer veel en heb het super naar mijn zin. Bijna elke dag doen we mee met het poli spreekuur en inmiddels hebben we ook al aardig wat operaties bijgewoond/meegedaan. Donderdag heb ik samen met dr. Oben een blinde darm verwijderd. Daarna stelde dr. Oben mij voor aan de hele familie van de patiënt als DE chirurg die de operatie had gedaan. Dat leverde weer lekker veel ‘blessings’ van God op.
Verder hebben we nog een sleutelbeenbreuk weer aan elkaar gemaakt zonder schroeven of platen (zoals je dat in Nederland zou doen) maar gewoon door in elk stuk bot een gaatje te maken en de twee stukken dan met een zo stevig mogelijk stuk draad naar elkaar toe te trekken. Ja je leert hier wel creatief nadenken.

Dit weekend zijn we (Ilse, Madelon en ik) naar het strand van Kribi gegaan. De reis was klote (een over-over-overvolle bus met een chauffeur die volgens mij een aantal borreltjes te veel op had) maar het was het waard. We hadden een heerlijk hotel met zwembad aan het strand dus we zijn weer even lekker bijgekomen. Verder nog een boottocht gemaakt met een kano door de jungle (super mooi) en watervallen bezocht.
Ook hebben we eindelijk wat van het WK meegekregen, in een kroeg Denemarken-Kameroen gekeken. Beetje jammer alleen dat deze wedstrijd het einde van het WK voor Kameroen betekende. We hebben echt met ze meegeleefd.

En ook al is Nederland al verzekerd van een plek in de achtste finale, morgen staan wij in vol ornaat klaar om eindelijk ons eigen land aan te moedigen, al moet ik zeggen dat ik stiekem wel een beetje voor Kameroen ben (gun die arme stakkers ook één keertje winst)…

Liefs Ingrid


Voor de supergeïnteresseerde is hier nog de site van Ilse: ilse-kameroen.reisdagboek.net

Reacties

Reacties

Stefanie

Ik heb helemaal niets met insecten en beestjes.. vind het erg knap dat je het vol houdt! ook die worm.. iieuuw hoe kan dat zomaar?

Maar wel fijn om te lezen dat het goed met je gaat!
Ik wacht het volgende verhaaltje alweer af!

Marleen

Oké, zo'n verhaal kan mijn maag wel aan, maar mentaal trek ik het toch iets minder goed. Je hoort altijd wel van die verhalen, zoals de welbekende Giardia Lamblia, maar het lijkt me VERSCHRIKKELIJK als je ook daadwerkelijk zo'n parasietding meekrijgt. IEUWW.
Verder klinkt het wel heeeel erg leuk :-D En zeker ook leerzaam. Ben benieuwd naar je foto's!
Enjoy! xxxxx

Anna

Jeetje Ingrid! Wat een avontuur! Je maakt het nog eens mee daar, echt een mooie en spannende ervaring!
Zet m op en geniet van de mooie dingen!

x Anna

Papa

De verhalen worden steeds indrukwekkender, en nu zijn we pas in week 3!
Het begint al een beetje op een thriller te lijken ook!
Toch ben ik er van overtuigd dat je je er dapper doorheen zult slaan.

En als de en avonturen en andere fratsen recht evenredig zijn met de opgedane kennis en ervaring, nou dan zit dat ook wel goed!

Dikke Kus,

Papa.

Karlijn

Oeeeeee, ik vind je al een redelijke held met al dat ongedierte daar! Wat zou er dan zijn gebeurd als je puist niet meteen was uitgeknepen, had je dan een nest larven in je kont? Bleehhhh vies idee..

Het klinkt wel super wat je allemaal mag doen onder die omstandigheden, jammer dat je geen Grey's Anatomy kijkt, anders weet ik al precies met wie ik je zou vergelijken ;)

Hoe gaat het met de heimwee en hoe zit het met het water? Wel fijn dat je je iig soms even wat kan schrijven, leuk om te lezen!

Hier alles wel ok, bijna evaluatie stage dus moet nog flink veel verslagen inleveren deze en volgende week maar dan hoop ik dat er toch echt een rustige periode aan zit te komen..

Dikke kus!

Papa

Oh ja, vergat ik het belangrijkste nog:
veel sterkte met je 'puist' en ik hoop dat je niet al te veel last hebt van de antibioticakuur!

Sterkte,

Papa.

Stephanie

Hee ing!
Vind het echt superknap dat je nog slaapt met muizen overal! Zit echt al te griezelen op de bank alleen al bij het lezen van een muis in bed! Gelukkig nog niet in jouw bed! Wat betreft de het wormverhaal hoop ik dat de AB z'n werk doet en je niet nog meer soortgenoten ontdekt! Al maakt 't je verhaal wel extra spannend! ;-) Wel knap trouwens nu al DE chirurg zijn haha...aan het eind run je dat hele ziekenhuis! Leuk ook dat je zoveel mag doen, dat is hier weleens anders as you know! ;-) Ga vooral door met deze verhalen op je site! Kijk uit naar je volgende bericht. Veel plezier bij de wedstrijd morgen! xxx

Elvira

Hey Ingridje!!

Na dit avontuurtje in Kameroen ben je al helemaal een diehard... Het idee alleen al van die wurm ;)

Goed om te horen dat het daar wel goed bevalt! Wel leuk dat jullie zoveel mogen doen en dat die dr. Oben je als DE chirurg voorstelde... Ik heb het idee dat de dokters daar in Kameroen niet zo arrogant zijn als hier...

Heel veel plezier en succes daar!!! Pas wel een beetje op voor de rare vliegen ;) En de muizen natuurlijk ;)

Liefs! Elvira

mama

Ook van mij nog een berichtje, papa is me telkens net voor!! Wat een heerlijke verhalen, je kan zo een boek schrijven!! Behalve die larve dan!Laat het maar vaak nakijken daar!!!Sterkte, we bellen weer snel! Hier is het nu heerlijk weer! Dikke kus mama.

Hanny

Hey Ingrid,

Fijn om weer wat van je te lezen, en dat het je goed gaat.
Je zal het mee maken , al dat beestenspul :).
Geniet van alle indrukken, en tot laters.

Knufffffffffffff

Niki

Ingrid! Leuk verhaaltje weer! Hopelijk blijft het bij die ene worm.. Het klinkt trouwens wel echt super boeiend allemaal. Na deze cursus creatieve chirurgie kun je in NL alles aan. Kan ik me trouwens al bij je aanmelden als patient? Ik zit trouwens te bedenken dat je mijn vragen al ik je verhaaltje hebt beantwoord maar mocht je tijd en zin hebben om me te mailen: hou je vooral niet in. Ik vind het altijd leuk om een mailtje van je te krijgen! Liefs XX

Channa

Wow wat maak je al veel mee!! Ben je mooi klaar mee, met al die huisdieren. Ik hou het maar even bij Simcha en Luna ;) Misschien moet ik je wat haren van ze opsturen om de muizen te verjagen, haha, maar in ieder geval is een sporadische muis die thuis opduikt ondanks hun jachtactiviteiten hier niets meer bij! ;)
Ja en wel goed op jezelf passen ook inderdaad naast de plaatselijke bevolking te genezen.
Enjoyyyyy,

Channa

Jeannette

Wat leuk om weer wat van je lezen en foto's te zien. Wel fijn dat jullie af en toe even een minivakantie kunnen houden. Momenteel is de wedstrijd NL-Kameroen aan de gang. Heel Nederland is meer en meer in oranje gehuld. Vooral blijven genieten!!

ine

hee ingrid!!

mooie foto's joh! jammer dat je geen foto van die worm hebt gemaakt ;-) echt te gruwelijk!

geniet er nog ff van!

xx ine

Kelvin

Hey Inky!

Je maakt er veel mee lees ik wel!
En ook minder leuke dingen zoals die larve... dat is geen pretje!
Maar gelukkig is die verwijderd. Ik heb op tv wel eens gezien hoe ze zo'n larve eruit halen, best apart om te zien dat zoiets in een mens kan zitten.

En dan die muizen, das ook geen lekker verhaal :S

Gelukkig maak je ook leuke dingen mee daar :)
Kei gaaf dat je door de jungle hebt gevaren en watervallen hebt gekeken.
Ik zou dat ook wel willen zien, maar dat doe ik wel op de foto's van jou want ik zal denk nooit in dat land komen ;)

Heel veel plezier en sterkte nog!

Groetjes xxx Kelvin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!